Godziny dostępności
Elearning

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Celem święta jest promocja zdrowia psychicznego oraz zwrócenie uwagi ludzi na całym świecie na problemy natury psychicznej, z którymi zmaga się coraz więcej osób. To także walka ze stygmatyzacją, szeroka edukacja i pomoc potrzebującym.

ZDROWIE PSYCHICZNE – COŚ WIĘCEJ, NIŻ DEFINICJA

Zgodnie z terminologią zaproponowaną przez Światową Organizację Zdrowia zdrowie psychiczne jest pełnym dobrostanem człowieka – także w aspekcie fizycznym i społecznym. Można je interpretować jako brak objawów psychopatologicznych, zdolność do czerpania satysfakcji i realistycznego odbioru rzeczywistości oraz umiejętność wchodzenia w role społeczne i podleganie ich normom.

Jednocześnie podkreśla się fakt, że pojęciem przeciwstawnym do zdrowia psychicznego nie są zaburzenia psychiczne. Osoby, które nie wykazują żadnych objawów chorobowych, niekoniecznie wpisują się w powyższą definicję.

ZMAGANIE SIĘ Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI TO NIE WSTYD!

Osoby, które cierpią na choroby psychiczne, muszą zdawać sobie sprawę, że ich problemy nie są powodem do wstydu. Są to schorzenia, jak każde inne – również wymagają odpowiedniego leczenia. Szukanie pomocy to nie wstyd a forma dbania o samego siebie i swoje zdrowie. O tym samym musi pamiętać całe społeczeństwo.

Ze względu na to, że zaburzenia psychiczne często budzą skrajne emocje, a ludzie, którzy na nie cierpią, spotykają się z niezrozumieniem – ważne jest zwiększanie świadomości społeczeństwa.

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

W naszym otoczeniu znajduje się wiele osób, które zmaga się z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi. Najprostszym sposobem, aby im pomóc, jest okazanie wsparcia i zrozumienia. Są to ludzie, którzy potrzebują bliskości i normalnych reakcji drugiego człowieka. Często wystarczy rozmowa. Nie można jednak naciskać, narzucać się i bagatelizować cudzych uczuć.

Formą wsparcia jest również zaproponowanie profesjonalnej pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej. Wśród wielu osób budzi do dyskomfort. Jednak warto je wspierać w tej decyzji, ponieważ często jest to jedyna droga, aby poczuć się lepiej.

Jeżeli sam zmagasz się z problemami natury psychicznej, pamiętaj że nie jesteś sam. Wsparcia możesz szukać wśród osób bliskich, psychologa, pedagoga szkolnego, nauczyciela lub skorzystać z jednego z telefonów zaufania:

  • Telefon Zaufania dla Dorosłych: 116-123
  • Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA: 22-484-88-01
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116-111
  • Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800-120-002
  • Infolinia Anonimowych Alkoholików: 801-033-242
  • Bezpłatna Linia Wsparcia dla Osób po Stracie Bliskich Fundacji Nagle Sami: 800-108-108

JAK DBAĆ O SWOJE ZDROWIE PSYCHICZNE?

Aby dbać o swoje zdrowie psychiczne, nie trzeba podejmować wielkich działań. Ważne są:

  • odpoczynek i wystarczająca ilość snu,
  • otaczanie się ludźmi wzbudzającymi pozytywne emocje i wspierającymi nas,
  • akceptacja swoich myśli i emocji,
  • danie sobie pozwolenia na odczuwanie różnych emocji (nie tylko tych pozytywnych),
  • szukanie źródła negatywnych emocji i dążenie do zmiany,
  • nauczenie się technik radzenia sobie ze stresem,
  • nauczenie się mówienia o swoich uczuciach,
  • nauczenie się asertywności,
  • znalezienie pasji lub wyrobienie w sobie nawyku (np. codziennych spacerów),
  • poświęcanie 15 minut dziennie na relaksację,
  • przestanie porównywania się z innymi,
  • nauczenie się proszenia o pomoc,
  • nauczenie się odpuszczać.

 UMIEJĘTNOŚĆ MÓWIENIA O SWOICH SŁABOŚCIACH ŚWIADCZY O WIELKIEJ SILE

Psycholog

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 1 Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 2

 

Share on facebook
udostępnij

Kalendarz

grudzień 2022
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Media społecznościowe

E-Learning

Facebook

Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.

Skip to content